5 tipů, jak zvládat trému

Trému zná každý, ale málokdo ji dokáže přesně definovat. Co je to vlastně tréma? Někteří odborníci tvrdí, že se jedná o emoci. Zle ji přirovnat k projevům jedné základní emoce – strachu. Avšak pouze na první pohled, neboť podobnost je pouze zdánlivá. Tréma je jednoduše řečeno strach z ponížení. Jedná se o psychické vypětí, které se obvykle dostavuje před veřejným vystoupením, pracovním pohovorem nebo například prvním sexuálním zážitkem.

Tréma

Rozbuší se vám srdce, potíte se a nevíte, co máte říct nebo dělat. Ačkoliv jste se na danou situaci dobře připravovali, najednou máte v hlavě temno. V této chvíli můžete udělat jen jediné, zkusit se uklidnit. Jenže to se lehce řekne a hůř dělá.

Tréma patří k běžnému životu a jen málokdo se jí vyhne. Někoho trápí denně, jiného jen občas. Jak udržet trému na uzdě a úspěšně s ní bojovat? Zde máme několik typů.

1. Zkuste se na trému připravit

Říká se, že štěstí přeje připraveným. Pokud vás čeká situace, u které si jste jisti, že se tréma dostaví, je dobré se na to náležitě připravit. Většinou se jedná o pohovor v práci, nějakou prezentaci nebo třeba ústní zkoušku ve škole. Projděte si několikrát fiktivně možnosti, které mohou nastat. Samozřejmě nemůže odhadnout přesně, co se stane, ale můžete tak trému alespoň částečně zmírnit.

2. Odreagujte se

Pokud víte, že vás čeká stresová situace, zkuste se zabavit něčím, co vás baví. Pokuste se odvést své myšlenky jiným směrem. Například si jděte zacvičit, zajděte si do kina nebo se svými přáteli na víno. Mějte na paměti, že pokud budete dumat nad něčím, co stejně nezměníte, vaši trému tím pouze podpoříte.

3. Odpočívejte, relaxujte

Trémě lze předejít tím, že budete dostatečně odpočatí. Mnoho lidí to pojme za špatný konec, když si myslí, že je lepší dohnat vše na poslední chvíli. Tím docílí pouze toho, že se ještě víc vystresují a navíc budou unavení. Spánek je lék na všechno, proto si den předem jděte lehnout dříve než obvykle a snažte se negativní myšlenky raději zaspat. Navíc odpočatý člověk je všeobecně méně vystresovaný, než nevyspalý a unavený. Dostatek spánku funguje proti trémě velmi spolehlivě.

Před spaním si dopřejte relaxaci v podobě horké vany nebo si dejte dvojku červeného vína. Ráno pak určitě posnídejte, i když budete mít stažený žaludek, tak vězte, že nalačno se budete cítit mnohem hůř.

4. Napijte se a dýchejte zhluboka

Velmi účinný prostředek proti trémě je trocha vody. Ačkoliv vám někdo může tvrdit, že lepší než voda je panák tvrdého alkoholu, tak tomu nevěřte a těmto „lékům“ se raději vyvarujte. Naopak, jakmile pocítíte trému, zkuste se zhluboka nadechnout a napít se vody. Uvidíte, že se budete hned cítit lépe.

Dechové cvičení je také velmi účinné. Můžete vyzkoušet speciální dechové cvičení. Pohodlně si sedněte na židli, rovně, nehrbte se a nohy postavte na zem. Ruce si položte na stehna, dlaněmi dolů. Zkuste se zhluboka nadechnout a pomalu vydechujte. Je to velmi uvolňující.

5. Nasbírejte zkušenosti

Lidé trému nejčastěji pociťují před událostí, která je čeká poprvé. Jakmile nasbíráte dostatek zkušeností, tréma zmizí nebo bude o poznání menší. Neodezní pravděpodobně úplně, ale bude snesitelná. Neochromí vás, ale naopak motivuje k lepšímu výkonu.

Tréma je součást života každého z nás, někdo jí podlehne snadněji, jiní jen občas. Nejdůležitější je naučit se s trémou pracovat. Nesmíte se jí nechat zlomit, ale naopak s ní účinně bojovat. Tréma vás nesmí ochromit, ale naopak motivovat.