Dieta, která skutečně funguje

Jistě jste se setkali s mnoha různými dietami, zvlášť dámy pak mnohé z nich za svůj život již vyzkoušely. Někomu se podařilo zhubnout, jinému ne, někdo byl hubený jen chvilku, ale po čase o to víc zase přibral.

Pokud budete přecházet z jedné diety do druhé, zkoušet stále nové a nové dietní režimy, nebude výsledkem krásná a štíhlá postava, ale naopak tělo s mnoha zdravotními problémy. Zvláště pak, pokud držíte diety jednostranné, zaměřené jen na určitou potravinu či skupinu potravin.

JÁ potřebuju něco jiného než moje kamarádka

Člověk je komplexní výrobek a jako takový potřebuje ke správné funkci komplexní potravu. Vyvážený jídelníček sestavený podle potřeb konkrétní osoby a osobnosti, doplněný o vhodný pohyb a aktivní životní styl bude zaručeně fungovat. Pokud chcete vědět, co je pro vás osobně to pravé, nepátrejte po zaručených dietách, ale obraťte se na výživového specialistu, který se zabývá člověkem jako celkem a který vám poradí, co bude zrovna pro vás to pravé ořechové.

Hubnu, ale dietu nedržím

Kromě toho je zapotřebí přestat hubnutí říkat „dieta“. Slovo „dieta“ je dnes vnímáno velmi negativně. Je to něco, co musíme určitou dobu držet, abychom byli nakonec štíhlí, mladí a krásní. Když držíme dietu, máme pocit, že se vzdáváme všeho dobrého, co nám svět v kuchyni a v restauracích může přinést. Když jsme na dietě, máme pocit, že si musíme spoustu věcí odepřít. A co uděláme, když dieta skončí? Zajdeme do nejbližšího fastfoodu a pořádně se nadlábneme. Upečeme kachnu a skoro celou ji sníme. Z cukrárny si vyzvedneme krabici zákusků jen pro sebe. Na konci diety (nebo i v jejím průběhu) máme totiž pocit, že se musíme za své utrpení nějak odměnit. A jídlem se dá přece odměňovat tak dobře, že? Někdo pak jde na věc obloukem. Zpočátku se drží, jí tak, jak kdyby byl na dietě, jen občas si dá něco jiného, nezdravého. Jenže to „občas“ je stále častější, až nakonec začne převládat úplně.

Hubnu, protože měním svůj životní styl k lepšímu

Lepší než „dieta“ je označení „změna životního stylu“. Hubnutí totiž neznamená jíst 14 dní jen zeleninu a najednou se probudit o 10 kg lehčí a takhle pak zůstat celý život. Ne. Hubnutí je o něčem úplně jiném.

1. Změna jídelníčku

Změníte svůj jídelníček tak, aby vyhovoval potřebám vašeho těla i vaší mysli (v tom vám poradí specialista na hubnutí).

2. Vím, co jím

Začnete se zajímat o to, co jíte. Budete zkoumat složení jednotlivých potravin. Budete vědět, proč si v obchodě místo jedné pomazánky koupíte jinou.

3. Nové potraviny, nové chutě

Zařadíte do jídelníčku potraviny, které jste nikdy dříve nejedli, ale o kterých zjistíte, že vám opravdu chutnají.

4. Všude dobře, doma nejlépe

Budete se více stravovat doma, případně si budete doma připravovat jídlo, které je pak možné sníst venku, v práci, ve škole…

5. Aktivní a fit

Být aktivní nemusí znamenat nutnost potit se pětkrát týdně ve fitness centru. Samozřejmě můžete zvolit i tuto pohybovou aktivitu, pokud je vám tedy blízká. Ale jestliže to zrovna není váš šálek kávy, můžete zkusit být jednoduše aktivnější ve vlastním životě.

- Nesednete do auta, když máte obchod pár (nebo více) kroků.

- Nepojedete výtahem, ale vyběhnete schody.

- Najdete si čas na krátké i delší procházky do přírody.

- Místo využívání MHD budete co nejčastěji chodit pěšky.

- Domácí práce budete provádět častěji. I při vytírání podlahy se hubne.

- Nebudete sedět doma, začnete se více stýkat s přáteli, chodit do společnosti, žít společenským životem.

- Najdete si sport, který vás bude skutečně bavit. Zkuste zajít na několik ukázkových hodin jednotlivých sportů a vyberte si to, u čeho se budete cítit opravdu dobře.

Možná vám je už po přečtení předešlých řádků jasné, že pokud takto komplexně změníte svůj životní styl, změníte tak i svůj pohled na stravu jako takovou. Nebude se vám tak stýskat po chipsech, čokoládě a bůčku, protože to nebude něco, co máte kvůli dietě zakázané, nýbrž něco, co si dáte jen jednou za čas, když na to máte opravdu chuť. Zjednodušeně by se dalo říci, že se změnou pohledu na svůj život i na sebe sama přijdou nové chutě. Nebudete mít pocit, že jste na dietě, protože vlastně na dietě nebudete. Přesto ztratíte pěkných pár kil.

Jestliže nemáte žádný zdravotní problém, který by byl příčinou vaší nadváhy, stojí za ní především špatné stravovací návyky a nevhodný způsob života. Stačí se jen rozhodnout, zajímat se o sebe a změnit to, co skutečně chcete. Změnit svůj životní styl.