Jak chutně a zdravě nastartovat den

Možná nemáte ráno na snídani ani pomyšlení. Třeba jste zvyklí jen vypít kávu a vykouřit jednu cigaretu. Snídani byste však neměli podceňovat. Zdravá a vyvážená snídaně vám poskytne dostatek energie do nového dne.

Když hřešit, tak ráno

Potěšující zprávou je, že ráno se dá ledacos prominout. Máte chuť na čokoládu? Klidně si kousek dejte. A nejlépe právě ráno při snídani. Během dne svůj prohřešek snadno napravíte. Samozřejmě to neznamená, že si budete každý den dopřávat kombinaci párků a míchaných vajíček doplněnou o tři bílé rohlíky. Hřešte bez obav, ale s rozumem.

Sladká i slaná

Snídaně může být sladká, ale i slaná. Záleží na tom, jak se cítíte, na co máte chuť a čemu dáváte přednost.

Ovocné hody

Při snídani a dopolední svačině si dopřejte ovoce. Nejezte ho však samotné. Pokud si myslíte, že vám k snídani postačí jablko a čaj, mýlíte se. Aby byla snídaně skutečně vydatná a něco vám přinesla, zkuste ovocnou porci obohatit o bílkoviny (jogurt, sýr apod.).

Ovoce můžete konzumovat čerstvé i sušené. U toho sušeného si ale vždycky uvědomte, že ten jeden malý kousek čehosi scvrklého byl dříve mnohem větší – např. pod 1 rozinkou si představte 1 bobuli hroznového vína. Možná vám nedělá problém sníst cca 30 rozinek na posezení, ale zkuste si v tu chvíli uvědomit, že tím vlastně sníte 30 kuliček hroznového vína.

Pečivo nejlépe ráno

Někteří lidé pečivo vysloveně potřebují. Pokud chcete hubnout, měli byste ho samozřejmě omezit a vybírat si kvalitní kusy celozrnného pečiva. Ráno ale dobře zvoleným pečivem určitě nic nezkazíte.

Co tedy snídat?

Můžete zkusit kombinace:

- Bílý jogurt, rozinky, ovesné vločky

- Bílý jogurt, sypané müsli s ovocem

- Bílý jogurt, čerstvé ovoce, knäckebrot

- Žitný chléb, 30% plátkový sýr, cherry rajčátka

- Žitný chléb se slunečnicovými semínky, cottage sýr, salátová okurka

- Cottage sýr, banán (broskev, jahody, hroznové víno…), ovesné vločky (zamíchat)

- Cottage sýr, cherry rajčátka, salátová okurka s plátkem žitného chleba

- Celozrnný chléb, mozzarella, rajče s olivovým olejem a sypané bazalkou

- Tvaroh s ovocem nebo se zeleninou a kouskem celozrnného pečiva

- Šunka s 90% podílem krůtího masa, celozrnné pečivo a zelenina

- Vařené vajíčko s miskou zeleninového salátu a s kouskem celozrnného pečiva

- Špaldový muffin s medem a skořicí podávaný s mandarinkou a trochou bílého jogurtu

… a mnoho dalšího.

Nezapomínejte pít!

Podle nejnovějších výzkumů se i káva zahrnuje do pitného režimu, nemusí se tedy doplňovat každý šálek kávy sklenicí vody, avšak pokud to uděláte, určitě to nebude špatně. Tělu sklenice vody navíc rozhodně prospěje. Místo kávy můžete vyzkoušet také Caro, Vitakávu a další směsi.

Zdravá a vydatná

Na snídani rozhodně nešetřete. Pokud máte chuť na míchaná vajíčka, dopřejte si je spíše ke snídani než k večeři. Sami se znáte nejlépe a víte, co vás zasytí. Pokud však cítíte, že strava, kterou denně konzumujete, není příliš zdravá a vaše tělo až moc zatěžuje, zkuste některé z výše uvedených snídaňových kombinací. Ne každému sednou mléčné výrobky, může je samozřejmě nahradit i jinými bílkovinami. Obecně platí, že by měla v rámci zdravého životního stylu převládat snídaně vydatná a zdravá zároveň.