Nejlepší dietou je vyvážený jídelníček – 5 tipů pro jeho sestavení

Vyzkoušeli jste už řadu diet, ale žádná z nich neměla patřičný efekt, nebo měla, ale po jejím skončení jste se brzy vrátili k původní váze? Zkuste prostě jen změnit jídelníček tak, aby odpovídal zásadám zdravého životního stylu. Pokud ani to nepomůže, svěřte se do péče nutričního terapeuta či výživového poradce, který vám sestaví jídelníček přímo na míru a doporučí vám i konkrétní potraviny, které jsou pro vás vhodné a které nikoli.

Obecné zásady při sestavování jídelníčku jsou:

1. Jídlo po 2 – 3 hodinách

Jíme tak, abychom nikdy neměli hlad. Nejlépe každé 2-3 hodiny. Pokud vám to připomíná opatření pro diabetiky, neděste se. Skutečně by měl člověk jíst velmi často a v optimálních porcích. Jestliže se najednou dostanete na 6 jídel denně, vůbec se toho nebojte. A ptáte se, jak toho docílit, když na jídlo po 3 hodinách při svém pracovním vytížení rozhodně nemáte čas? Ale máte, uvidíte. Všechno jde skloubit. Ze začátku si zkuste přesně rozvrhnout na každý den, co a v kolik hodin budete chtít sníst. Na jídlo myslete neustále, chystejte si ho předem, berte si ho i do práce a uvidíte, že to půjde. Vše je jen otázkou zvyku.

2. První jídlo do hodiny po probuzení

Mnozí nesnídají vůbec. Ale to je špatně, protože snídaně je stejně důležitá část jídelníčku jako třeba oběd nebo večeře. Snídani nemůžeme podceňovat. Pokud vstáváte tak, abyste do 10 minut vyletěli z domu na autobus, zkuste to změnit. Vstaňte dříve a nachystejte si zdravou snídani. Můžete mít třeba předem připravenou směs z ovesných vloček a sušeného ovoce, kterou jen zamícháte do bílého jogurtu. Příprava snídaně vám tak zabere asi 1 minutu.

3. Poslední jídlo 2 hodiny před spaním

Někteří se při hubnutí drží toho, že jí naposledy třeba v 17 hodin. Ale to je špatně. Tělo hladoví a pro jistotu si vytváří zásoby, ze kterých by při dalších hladovkách mohlo čerpat. Poznáte to pak na zvýšeném počtu svých tukových polštářků. Pokud máte večeři třeba v 18:00 h, ale spát jdete ve 22:00 h, je dobré si ještě kolem 20. hodiny dopřát večeři druhou, která už bude samozřejmě mnohem lehčí. Stačí kousek sýra a nějaká zelenina.

4. Nezapomínat pít

Na pití určitě nezapomínejte. Nemyslí se tím samozřejmě alkohol, ale lehké nealkoholické nápoje, ideálně pak obyčejná voda. Zvykněte si každé jídlo zapíjet sklenicí vody a pít vodu i mezi jednotlivými jídly.

5. Svačiny jako ve škole

Nejen děti potřebují svačiny. I když už jste škole dávno odrostlí, na svačiny nezapomínejte. Nevynechávejte dopolední a ani odpolední svačinu. Pokud vynecháte, budete mít brzy hlad a nakonec sníte vše, na co přijdete.

Jestliže budete jíst zdravě, pravidelně a naučíte se na jídlo nezapomínat, zjistíte, že toho jíte ve skutečnosti více, než jste jedli předtím, avšak váha jde najednou dolů. Nejen forma je však ve vyváženém jídelníčku důležitá. Stejně podstatný je i jeho obsah, tedy konkrétní jídla, která jíte, ale o nich zas někdy jindy.