Nenoste si práci domů. Zbavte se stresu účinně s pomocí řízeného relaxování!

Je prokázáno, že stres není nemoc, ale stav. Pokud je dlouhodobý, může se projevit na našem zdraví. Má za následek vznik až 90 procent chorob! Proto je na čase s ním zatočit!

Stres nás provází od narození a spoluvytváří způsob života. Kanadský biochemik H. Seyle označil tímto slovem fyziologické reakce, kterými se organismus brání různým zátěžím. Adaptaci na ně provázejí tři fáze: poplachová reakce, kdy organismus mobilizuje obranné síly, přizpůsobení se a vyčerpání.

Dobrý sluha a špatný pán

Pracovní stres může být dobrým sluhou, protože dává našemu životu pravidelnost a podněcuje k činnosti. Ovšem pokud je ho příliš, stává se špatným pánem. Neustálý tlak, chronická únava a pracovní podmínky mají špatný vliv na fyzické i duševní zdraví.

Extrémem je jev zvaný karoši, který se v posledních deseti letech vyskytuje v Japonskunáhlé úmrtí či sebevražda z přepracování. Postihuje především ty, kteří kvůli udržení pracovního místa pracují sedm dní v týdnu 14 až 16 hodin bez ohledu na to, jestli je k tomu nutí obava o místo nebo sám zaměstnavatel. Japonci jsou svou pracovitostí a oddaností firmě proslulí, nicméně smrt je za takové pracovní vypětí příliš vysoká daň. Chronický pracovní stres však není výsadou Země vycházejícího slunce – celosvětově je čtvrtou příčinou vzniku depresivních poruch.

Evropský stress

Podle posledních výzkumů EU pracuje 60 procent lidí v napjatých termínech a ve stresu. To se projevuje na zdravotním stavu. 15 procent pracujících si stěžuje na bolesti hlavy a migrény, 33 procent na bolesti zad a 23 procent na bolesti v oblasti krku a ramen. Únavnost, napětí, závratě, poruchy spánku a zvýšená dráždivost tyto bolesti provázejí.

Stále častěji se vyskytuje takzvaný metabolický syndrom. Projevuje se hromaděním břišního tuku, snížením citlivosti na inzulín, zvýšenou hladinou cholesterolu a vyšším krevním tlakem. Tyto projevy mohou časem vyvolat srdeční choroby, cévní mozkové příhody a diabetes.

Co dělat? Naučte se relaxovat

Nebojte se snít! Obrazy, které si vytváříme v mysli, jsou často nabité různými pocity a emocemi. A mohou nám navrátit pocit vnitřní pohody nebo ztracenou energii. Je jedno, zda mluvíte, posloucháte nebo čtete – váš mozek neustále vytváří obrazy, které ve vás vyvolávají nejrůznější pocity. Pokud si je vědomě vybavíte ve svých představách, okamžitě se spustí jisté tělesné reakce, které ovlivňují náš celkový fyzický i psychický stav.

Jak na to – Na začátku si na vizualizační cvičení dopřejte více času.

  1. Vyhledejte klidné místo.
  2. Posaďte se do tureckého sedu nebo si lehněte na pohovku a zavřete oči.
  3. V mysli si na několik minut vytvořte vysněný obraz a pokuste se procítit jeho atmosféru. Snažte se představit si obraz co nejdetailněji. S trochou tréninku toto cvičení zvládnete i uprostřed stresu nebo například v autobuse. Stačí jen na chvíli zavřít oči, nebo dokonce snít s otevřenýma očima.
  4. Odborníci na spánek zjistili, že pokusné osoby, které si při usínání představovaly vodopád, usnuly až o 20 minut dříve než ty, které zkoušely staromódní metodu počítání oveček.
  5. Myslete na monotónní šumění padající vody, které odplaví dotěrné myšlenky a skvěle vás připraví na spánek.

TROPICKÁ PLÁŽ vás dokonale uvolní
Horký písek, šumění mořských vln, stín palem – při této představě určitě dokážete úplně vypnout. Není se čemu divit, při tomto obraze se náš mozek naprosto uvolňuje. Proto směle relaxujte, i když jen pomocí lákavé plážové scenérie, kterou jste si vykreslila ve své mysli.

KOŤÁTKA navodí pocit bezpečí
Přítulná hravá koťata jsou vynikajícím meditačním obrazem. Jsou tak maličká, že potřebují naši péči a lásku, kterou nám bezvýhradně oplácejí. Pokud budete myslet na zvířecí mláďátka, spustíte produkci oxytocinu, takzvaného „hormonu lásky“. Pokud máte raději psy, představte si huňatá štěňátka.

VÝCHOD SLUNCE pro příval energie
Je dokázáno, že světlo dodává energii a vitalitu a podporuje produkci hormonů štěstí. Tyto reakce organismu může způsobit už jen představa vycházejícího slunce. Pokud cítíte útlum, ale spánek kvůli pracovním povinnostem nepřichází v úvahu, představte si svěží ráno a první sluneční paprsky, a budete se opět cítit o mnoho vitálnější.

Tak co, už je vám lépe?

Související články:

5 tipů, jak zvládat trému

Jak se v zimě nejlépe zahřát?