Tipy na zdravá polední jídla. Co bude dnes k obědu?

Držíte dietu, snažíte se hubnout nebo jen chcete jíst zdravěji? Pak určitě každý den promýšlíte, co budete vařit k obědu. Pokud jste v zaměstnání nebo ve škole, býváte buď odkázaní na jídelníček jídelen a restaurací, nebo si kupujete jídlo sami, případně si nosíte navařené obědy z domova.

Zdravé jídlo

Vaříme doma

Ideální stav samozřejmě je, když si v klidu doma sníte to, co jste si připravili. Jestliže budete respektovat základní principy zdravé výživy, vaší fantazii se meze nekladou. Můžete si dát třeba některé z následujících pokrmů:

- Celozrnné těstoviny s krůtím masem a dušenou zeleninou

- Kuře s rýží a zeleninovým salátem

- Ryba s bramborem a zeleninovou oblohou

- Kuřecí plátek se sýrem a zeleninovým kuskusem

- Pikantní tofu na zelenině s rýží

- Červená čočka s vejcem a zeleninovým salátem apod.

Nosíme si jídlo do práce

Pokud si hodláte jídlo nosit do práce, je potřeba předem promyslet

- zda máte v zaměstnání možnost skladování a ohřátí jídla (lednice, mikrovlnná trouba),

- zda si máte jídlo v čem donést (obědové misky apod.)

- zda vás představa jídla na pracovišti příliš nestresuje (někdo se nedokáže odpoutat od toho, že je v práci, myslí jen na ni, je stále ve stresu, nedokáže na chvíli „vypnout“, potom je lépe si zajít třeba do restaurace).

Noste si jídlo takové, které budete moci v práci sníst a které tam sníte s chutí. Pokud vám chutnají zeleninové saláty, berte si je. Doplňte je o maso nebo sýry a celozrnné pečivo. Jestliže máte v práci lednici a mikrovlnnou troubu, můžete si přinést skoro vše, co byste jinak jedli doma.

Stravujeme se v restauracích a jídelnách

V tomto případě si často myslíme, že musíme jíst to, co nám restaurace a jídelny navaří. Nejste-li s jídelníčkem své restaurace spokojeni, zkuste se poohlédnout po okolí. Vyzkoušejte s kolegy jinou restauraci nebo jinou jídelnu, a to i za cenu, že vám na jídlo v ní nebude přispívat zaměstnavatel. Jestliže bude jídlo zdravé a kvalitní, poznáte to brzy na své postavě i na svém zdraví, a to se určitě vyplatí. Navíc můžete jídla kombinovat – jednou zajdete do restaurace, podruhé si přinesete z domova, potřetí si koupíte něco studeného apod.

Studené obědy

Určitou nouzovou možností je, že si oběd zajdete koupit do supermarketu. Samozřejmě je nejlepší, pokud máte oběd teplý, ale jestliže vám to okolnosti nedovolují, nebo jednoduše nemáte na teplé jídlo zrovna chuť, můžete si dopřát i zdravé jídlo ve studené variantě. Kupte si třeba:

- Misku sýru cottage, salátovou okurku a žitný chléb

- Misku cherry rajčátek, tvaroh a celozrnný chléb s dýňovými semínky

- Šunku s 90% podílem masa, celozrnné pečivo a mrkev

- Čočkový salát ze Šmakouna s celozrnným pečivem apod.

Věřte, že zdravá nebo zdravější varianta obědu existuje vždycky. Stačí jen přemýšlet o tom, co jíte. Navíc to, co je zdravé, může být i velmi chutné. Zkoušejte a uvidíte, co bude vyhovovat zrovna vám.