Tipy na zdravé večeře

Někteří třeba nesnídají, jiní nesvačí, ale většina z nás večeří. Večeře je něco, co si prostě neodpustíme. Už býváme doma ze zaměstnání a máme pořádný hlad. Jestliže se chcete stravovat zdravě, je potřeba si uvědomit, že každé denní jídlo je důležité – snídaně, dopolední svačina, oběd, odpolední svačina i večeře. Pokud budete jíst zdravě, chutně a pravidelně po 2-3 hodinách, uvidíte, že vás večer žádný ukrutný hlad přepadat nebude.

Někdy večeříme i dvakrát

Jestliže chodíte spát třeba ve 23:00 h a večeříte v 18:00 h, určitě si dopřejte ještě tzv. druhou večeři. Druhá večeře už nebude tak bohatá jako ta první, avšak bude pro tělo taktéž velkým přínosem. Dobré je jíst tak, abyste poslední jídlo měli tak 2 hodiny před spaním. Zapomeňte tedy na dietu typu „jezte jen do 17 h, pak už nic“. A to i v případě, kdy se zbytek večera jen povalujete u televize. Kdybyste jedli příliš brzy, a pak už nic, tělo by si začalo střádat zásoby na horší časy. Poznalo by hlad a mělo by strach, že taková situace zase brzy nastane. Nehledě na to, že ten pocit, kdy se najíte v 17 h, a pak už dalších 5-6 hodin nic nejíte, není zrovna příjemný.

Tipy na první večeři

Večer si dopřejte dostatek zeleniny a bílkovin. Pokud jste typ, který potřebuje k večeři ještě sacharidy, dopřejte si kousek celozrnného pečiva. Už to s ním ale nepřehánějte. Nutriční typ vám pomůže zjistit výživový poradce, nutriční specialista, který také řekne, co přesně je pro vás vhodné.

Večer si můžete dopřát například tyto kombinace:

– Losos, rýže, dušená zelenina

– Zeleninový salát se sýrem a plátkem žitného chleba

– Salát ze sýra cottage, slunečnicových semínek a dostupné zeleniny

– Kuřecí prsa se zeleninovým salátem a plátkem celozrnného chleba

– Vařené vajíčko, cherry rajčátka a salátová okurka s kouskem celozrnného pečiva

– Šunka s podílem 90 % krůtího masa, 30% eidam a mísa zeleninového salátu apod.

Tipy na druhou večeři

Po dvou hodinách si klidně dopřejte ještě jednu večeři. Tentokrát už rozhodně vynechte veškeré pečivo, i to celozrnné, nejezte ani ovoce. Sladké byste vůbec měli odsouvat spíše na ráno a dopoledne.

K druhé večeři si můžete dát např. toto:

– Mozzarella s rajčetem, bazalkou, zakápnutá olivovým olejem

– Kousek sýra a mrkev nakrájená na proužky

– Jogurtový dip s proužky mrkve a salátové okurky

– Mistička zeleninového salátu

– Jednohubky ze salátové okurky a 30% eidamu nakrájeného na kostičky apod.

Záleží jen na vaší fantazii

Večeře mohou být pestré, bohaté co se složení týče, mohou být barevné i chutné zároveň. Jen večer nejezte jídla sladká, příliš tučná a těžká. Omezte sacharidy. Takové těstoviny se zeleninou a kuřecím masem jsou výborné k obědu, avšak k večeři už nikoli. Vyzkoušejte nové druhy zeleniny, nové sýry, nejrůznější varianty salátů, dietně upravená masa, jiné koření a bylinky, než které běžně používáte. Pokud si uděláte čas, můžete v kuchyni doslova kouzlit, a přitom dbát na pravidla zdravé výživy.